We zijn in juni weer in Cuba geweest en hebben ook deze keer weer veel gedaan voor de weeshuizen maar ook voor een paar zeer arme families in Holguin.

We hadden ook een afspraak met Iván, medewerker van ICAP Holguin, waar we ieder jaar een gesprek mee hebben over wat we allemaal willen gaan doen en gedaan hebben. We hebben met elkaar besproken dat het gemakkelijker moet worden voor het meebrengen van de spullen en het kunnen doen van onze werkzaamheden in Cuba. Hiervoor hebben we een ander soort visa/document nodig. Iván neemt contact op met ICAP Havanna om dit aan te vragen in samenwerking met de Cubaanse ambassade in Nederland waar wij zelf naar toe zullen gaan om hiernaar te vragen.

We kregen een uitnodiging om met Immigration in Guardalavaca te praten. We hadden een leuk gesprek met hen en kregen het advies om een ander visum / document te hebben bij het uitvoeren van ons stichtingswerk. We hebben aangegeven dat we hieraan werken met ICAP-medewerker Iván te Holguin. Ze zeiden dat ze heel blij waren met onze hulp van de stichting voor de kinderen van de weeshuizen en het Cubaanse volk.

We gingen ook op bezoek bij een familie, die erg arm waren en ook in de buurt van contactpersoon Carlos wonen. We werden hartelijk ontvangen maar we schrokken van de leefomstandigheden waarin zij moesten leven. We zagen dat ze op bedden moesten slapen bestaande uit planken, een heel oud matras/schuimrubber of uit wat kleren. We besloten om nog wat extra bedden te bestellen om ze voortaan een goede nachtrust te geven.

Ook zijn we naar de winkel  gegaan om een levensmiddelen en producten voor persoonlijke verzorging voor de familie te kopen.

De versleten schoenen.

Gerard helpt met strikken van de nieuwe schoenen.

De rolstoel gegeven door Medicura uit Nederweert, is naar een mevrouw (80 jaar) gegaan in Carlos buurt, zij kon al zeker 20 jaar niet meer kon lopen en heeft merendeel van de tijd op haar bed doorbracht.

Daar aangekomen zagen we dat zij, samen met haar jongere zuster en oudere broer, in net zo’n omstandigheden leefden als de ander familie die we bezocht hadden. Voor hen hebben we ook extra bedden besteld en extra dingen gehaald zoals hierboven omschreven.

In Banes hebben we ook gesproken met Jordan, de man die een nieuwe beenprothese heeft gekregen begin van dit jaar. Hij was ontzettend blij met zijn prothese, hij kon zich weer beter voortbewegen. Deze beenprothese bestaat uit een metalen mechanisme en is omringd met schuimrubber en kous en een degelijke “voet” eraan. Dit wordt ieder half jaar vervangen omdat het schuimrubber veel te lijden heeft door de bewegende delen.

Jordan gaf aan dat zijn fiets kapot was en niet meer kon gebruiken voor het ophalen van blikjes die hij vervolgens inlevert om geld te verdienen. We hebben gevraagd of we zijn fiets konden zien om te bekijken of dit te repareren is

De volgende dag kwam hij met zijn fiets. Het as van het wiel was gebroken en de banden waren zodanig versleten dat er nieuwe op moesten. We hebben een andere as voor hem kunnen kopen bij de fietsenmaker, waar echter nog wel andere lagers ingezet moesten worden. De lagers waren iets te groot en er moest wat uit de as gevijld worden zodat de lagers er toch in pasten. Dit moest met de hand afgevijld worden en duurde zeker een uur maar toen was het toch klaar. De rest van het karwei wordt door een Cubaanse vriend van ons geklaard en als het goed is, is de fiets weer bruikbaar na de reparatie van het as en vervangen van de oude versleten banden.

De elektrische driewieler gegeven door Rijwielservice Rob Schreurs uit Nederweert is naar Carlos gegaan, hij kan  zich nu snel door het verkeer in Holguin verplaatsen en er is afgesproken dat als er voor de weeshuizen en in de buurt spulletjes gehaald moeten worden Carlos dit met de fiets kan doen.

Op maandag gingen we met de vrachtwagen de al gemaakte bedden voor het laatste weeshuis ophalen. We brachten ze direct door naar het weeshuis.

Helaas stapte Carlos op de weg in een stuk glas en moest na het stelpen van het bloed in zijn voet naar het ziekenhuis om het na te laten kijken door een dokter.

Bij dit weeshuis gaven ze aan dat het keukenblok het hardste nodig aan vervanging toe was, daarna de wc van de kinderen. Voor de wc hadden ze al een tijdje tegels liggen die hiervoor aangeschaft waren. Maar hier stopte het, aangegeven werd dat er geen cement en zand e.d. voorradig was om dit te herstellen. We gaan bekijken wat het gaat kosten om eerst het keukenblok te gaan vervangen.

Een gasfornuis, hoge drukpan, blender en een strijkijzer hebben we gekocht voor dit weeshuis. De bedden van dit weeshuis zijn begin van het jaar in gebruik genomen.

Begin van dit jaar hebben we een ruimte voor zieke kinderen en de zuster en aansluitend een wasruimte gerealiseerd bij het weeshuis van de gehandicapte kinderen. Nu konden we met eigen ogen aanschouwen hoe dit eruit is komen te zien.

Het weeshuis van gehandicapte kinderen vroegen ze of we eventueel ook het kantoor van de directrice wat groter konden maken. Dit is tevens ook de ruimte voor educatie van de kinderen in combinatie met de computer. Hierin is eigenlijk geen plaats voor drie personen, een computer en twee tafels. Door een muur twee meter naar buiten te verplaatsen kan dit relatief eenvoudig worden aangepast. We gaan bekijken wat dit gaat kosten.

Voor dit weeshuis  hebben we een snelkookpan en blender gekocht.

Bij alle weeshuizen hadden we een klein feestje met taart, pizza en frisdrank. Dat was erg gezellig en er werd goed gegeten door iedereen. Het was zo leuk om de kinderen zo te zien genieten.

Verdelen van de meegenomen spulletjes uit Nederland tussen de weeshuizen.